Díjak 2020

Az Alexandre Trauner ART/Film Fesztivál díjai

Európai Nagyjátékfilmes Verseny

1. Festett madár – Látványtervező: Jan Vlasák

A film látványtervezője meghökkentően művészién, es mindezek mellett realisztikusan tarja elénk a film fő témáit, a brutalitást, az embertelenséget es az ártatlan emberek indokolatlan szenvedéseit. A film főhőse egy kisfiú által átélt pillanatok sorain keresztül. A képek es jelenetek látványa hitelesen és naturalisztikusan érzékelteti a dráma emocionális világát. A látvány mesteri ábrázolása, egyensúlya a film mondanivalójával egységbe kovácsolja az alkotást. A látványtervező ezáltal meghagyja a nézőnek azt a privilégiumot, hogy benne játszódjanak le azok az érzelmek, melyeket a vizualitáson keresztül egységbe komponált.

2. Most Hazudok – Látványtervező: Daria Dwornik

A film látványvilága nagyon fegyelmezett és feszesen felépített vizualitással rendelkezik. A production designer elemeli a látványt a valóságtól, de megmarad az elfogadhatóság határán, jól használja a túlzásokat, illetve minimalizál. A zsűri kiemelte továbbá a film humorának vizuális ábrázolását, a kicsi és a nagy arányok bemutatását, ami a mozgóképet érdekessé és szemfényvesztővé teszi. Egyfajta színházi effektrendszert használ, amit egészségesen alkalmaz, és arcpirító egyszerűséggel integrálja a mozgókép világába.

3. Szolgák – Látványtervező és Rendező: Ivan Ostrochovsky

Elegáns és pontos kompozíciók jellemzik a film látványát, természetes fényhatásban, egyszerű letisztult kameramozgással, de hatásos kamera beállításokkal. A film rendezője, aki egyben a látványért is felelős az anyagokat és a textúrákat pontosan a film témájának megfelelő fegyelmezettséggel ábrázolja. Kerek és egész kompozíció, minden egyes részletét tekintve és a látvány részletek kiemelik a korhű tartalmat és segítik előtérben tartani a történetet.

A zsűri különdíja
Éden – Látványtervező: Vinnai Petra

Különleges érzékenységgel napjaink valós problémái közül választ témát. Mindezt elegáns megoldásokkal teszi. A részletekben rejlő erő koherens, steril világot hoz létre, ami a jelenben mindannyiunk számára közös tapasztalat.

Képzőművészeti animációs film

1. Utolsó vacsora – Rendező: Rófusz Ferenc

Bár az idő és a történelem zord pillanatai közösen munkálkodnak a Leonardo-freskó töredezettségén, valamint agresszív és ostoba emberek sem a misztérium megértéséhez vezető ajtót nyitottak és nyitogatnak rá, a kétezer éves szent titok eseményét megjelenítő falkép titokban megelevenedik. Az ijesztő vízió szerint akár darabjaira is hullhat, mégis minden apró eleme csillagporként termékenyíti a világot.

2. Matches – Rendező: M. Tóth Géza

Az animáció (a lélekkel töltés) csodálatos példája a világ talán legegyszerűbb és egyik legkisebb természetes használati tárgyának, a gyufának az életre keltése. A mesélő kisfiú tiszta és őszinte lényével azonosulva, könnyű szívvel társulunk a kreativitáshoz.

3. ReMake – Rendező: Klingl Béla

Az agyag, mint az egyik legősibb tárgyalkotó anyag éppúgy alkalmas organikus plasztika, például animáció és építő tégla készítésére. Mindkettő fontos lehetőség az emberi kultúra szempontjából. Az újszülött első felsírása talán mégis éppen azt jelenti, hogy ő maga nem tégla szeretne lenni az élet gyönyörű körforgásában.

Képzőművészeti Dokumentumfilm

1. Kotnyeles – Rendező: Gillian Darling

A feszesen komponált, madártávlati modern táj képeinek rasztereiből is felsejlik valami az archaikus világból megmaradt belső rendből. Az ősi észak-amerikai kultúra foszlányaira a kortárs művész a jelen kultúrát táplálni képes forrásként tekint.

2. Péter Eötvös 75 – Rendező: Surányi András

A rendező azt a nehéz feladatot teljesítette kiválóan, hogy egy rendkívül színes és termékeny kortárs zeneművész életpályáját egy jubileum kapcsán sűrítse portréfilmbe. Ha egy művész az élete során sok szakmai közösséget inspirált, sok a megszólaló, ám a rendezői attitűd révén nem ők hitelesítik, hanem őket emeli magához az ünnepelthez. A felhangzó zenei részletek rövidségük ellenére is felkeltik a néző érdeklődését a kortárs iránt.

3. megosztott helyezés
Manna – Rendező: Gulyás János

Mozaikszerű, mégis lebilincselő visszaemlékező film egy vagy inkább a művészettörténész nőről, akiben és akivel egy költő veszett el, nemcsak a művészettörténet, de a művészek számára is. A film bizonyságot nyújt arra, hogy a szenvedélyes művészettörténész, aki maga is képes „fölfelé zuhanni”, inspiráló szellemi társ lehet az alkotó számára és médium a világ felé.

3. megosztott helyezés
Ott van a saját világom - Fragmentumok Tóth György életéről és munkásságáról – Rendező: Gulyás Gyula

Egy fekete-fehérbe sűrített színes életpálya eszenciája, mesterien komponált képekkel és vágásokkal. A filmrendező tisztelgése a fotóművészet előtt: az olykor Tóth György fotóira emlékeztető képek mégis a filmművészet legszebb erényeit mutatják fel.

Elismerő oklevél
Nekem közöm van a világhoz – Rendező: Sándor Mohi

Egy erős hittel és hitelesen élő és alkotó képzőművészről, hitelesen és hittel készült portréfilm, melyből a művésznek, mint teremtőtársnak, a transzcendens közvetítőjének az örökkévalóságba vetett hite árad.

Elismerő oklevél
A szörny és a művész – Rendező: Thibaut Bertrand

Miközben egyszerre idézi a francia játékfilmek izgalmas képsorait és könnyedségét, élettel teli környezeteit, egy mű történetének drámáját ismerhetjük meg: az immár a La Défense toronyházainak betontömege alatt „nyugvó” gigantikus Moretti-mű, a merkantil világ által élve eltemetett lelkiismeret.

Elismerő oklevél
Új fauszti világ – Rendező: Piero Passaro

A képzőművészet új, mégis a kézművesség által meghatározott megnyilvánulásai képesek-e még mindig vonzó alternatívát kínálni az új technikai lehetőségek bősége által terhelt világban? A tizenhét, különböző szemléletű és sok nemzetet képviselő művész munkásságából bemutatott töredékek erőteljesen villantják fel a bennük lévő közös nevezőt: ők mindannyian a mai világ új Faustjai.

Diákfilmek

1. Figyelj már oda! – Rendező: Almási Zsolt

Vertikális road-movie, tízperces gang-odüsszeia, amelyből akár klasszikus burleszkfilm is lehetne: az apa-fiú páros fáradságos lépcsőmászása a régi családi tükörrel az új albérlet manzárdlakásába azonban inkább szívszorító családi dráma a generációs szakadékról és egy elszalasztott kapcsolatról – minden egyes szinten egy újabb jelképes szembesüléssel.

2. Közel hozzád – Rendező: Marek Głuszczak

Keserédes internetes randevú két nemzedék között: albérlő és főbérlő távolságtartó viszonya drasztikusan átfogalmazódik, miután a huszonéves Franek rádöbben, hogy idős házi ura is azon áldozatok közé tartozik, akiket napi nyolc órában szédít egy hamis partnerkereső oldal arctalan bérmunkásaként. Két önáltató, hazug szerelmi kapcsolat rímel egymásra ebben a finom rezdülésekkel és precíz lélektani megfigyelésekkel átszőtt halk szavú melodrámában.

3. megosztott hely
Anja – Rendező: Baranyi Benő

Erőteljes látlelet a látványos külsőségek nélküli, hétköznapi rasszizmus különösen aktuális társadalmi problémájáról: letisztult és árnyalt, mindenféle hatásvadászattól és indulatkeltéstől mentes módon beszél a vidéki cigányság embertelen helyzetéről, ugyanakkor egy vérbeli thriller feszültségével meséli el a fiatal orvos szembesülését ezzel a világgal.

3. megosztott hely
Opál – Rendezők: Marion Aknin, Basile Delille, Vincent Leclerc, Iliès Machou, Léopold Prengére

Egyszerre bájos és lenyűgöző képi világú kompjuter-animációs kisfilm egy alternatív ökológiai disztópiáról, ahol a vízbe fúlt Párizs nem csupán veszélyes kalandot jelent a hősnőnek, de az örök szerelem városának bizonyul. Apró, ihletett életkép, amely ötvözi a klasszikus francia sci-fi képregények világát az Amelie csodálatos életének melegszívű romantikájával.

A Zsűri különdíja
November 1st – Rendező: Charlie Manton

Futó Tamás zsűritag grafikájában részesül

Egy nagyjátékfilm valamennyi feszültsége 24 percbe sűrítve. Az egyes emberrel megtörtént megrázó eseményre nem tekinthetünk szegregált szituációként: hajszálon múlhat, hogy az egyén drámája mindenkit felemészt-e a környezetében. A sötét tónusok még plasztikusabban rajzolják a megtörtént és a lehetséges újabb drámát.

Diák-animáció külön elismerés
Papa – Rendező: Bakos Fanni

Lírai megfogalmazása a szülő-gyermek kapcsolat kihívásokkal, kételyekkel, hiányokkal és reményekkel teli világának. A festői hátterek és a letisztult grafikai stílus, a vonalak finom rezdülései, valamint az érzékeny zene és hang segíti a nézőt, hogy a szép áttűnések által haladjunk előre vagy éppen vissza az elágazáshoz.

A Magyar Művészeti Akadémia képzőművészeti tagozatának díja
Dűne – Rendező: Ulrich Gábor

Mennyire esendő egy fűszálnyi vonal, és mennyi erő rejlik ezernyi, milliónyi egyszerű kis vonalban. A néző csak reménykedik, hogy közelebb kerül a szépben rejtőző titkokhoz, amelyről úgy érzi, senki más nem látja rajta kívül a lényeget. Lehetséges-e ennél egyszerűbb grafikai és animációs eszközökkel ennél több feszültséget megjeleníteni?

Diákzsűri Kiválasztottja
Jó reggelt – Rendező: Bartosz Kozera

Bartosz Kozera: Jó reggelt!/Good Morning c. rövidfilmje megragadó, bájos és sajátos időzített humorával mutatja be a magányosság rideg világát. Úgy véltük, a képi megnyilvánulása az érzelmeknek, amit láthatunk, ebben a negyed órában hangsúlyosan hívja fel a figyelmet korunk egyik nagy gondjára. A diákzsűri szerint ez a film csodálatosan bemutatja az emberek közti eltávolodás következményeit, forrását és hogy ilyen rideg életszakaszban a legapróbb emberi gesztusok is milyen nagy hatással lehetnek ránk.