A Club Zero című film nyerte a legjobb látványtervezés díját az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon
2023.10.24.
Október 21-én, szombaton adták át az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál díjait a Szolnoki Galériában az alkotók jelenlétében. Az egyedi módon látványtervezőket és látványos tudományos filmeket megmérettető fesztivál fődíját, a legjobb látványtervezésért járó díjat a Club Zéró (Club Zero) című film nyerte el, a film látványtervezője Beck Rainford személyesen vette át a díjat. Második helyezett lett a Prikler Mátyás Hatalom című filmje, amit a film látványtervezőinek - Nyitrai Anna és Michal Lošonský - ítéltek oda. A díjat a film rendezője, Prikler Mátyás vette át. A harmadik díjat Berlinale versenyprogramjában bemutatkozó Ingeborg Bachmann - Utazás a sivatagba című film látványtervezéséért ítélték oda Su Erdt látványtervezőnek. A látványos tudomány elnevezésű versenyprogram fődíját megosztva kapta a Dan Dinu Vad Románia (Wild Romania) című Románia természeti szépségeit bemutató filmje, valamint Volker Schlecht: A várakozás (The Waiting) című munkája érdemelte ki.
Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram zsűri tagjai Joseph Hodges, brit látványtervező, Gózon Francisco, magyar operatőr és Tóth Barnabás, filmrendező voltak.
Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram nyertese Jessica Hausner rendező Mia Wasikowska főszereplésével készült Club Zéró (Club Zero) című filmje. A film a fesztivál fődíját, a legjobb látványtervezésért járó vihette haza, amit a látványtervező, Beck Rainford személyesen vett át Szolnokon. A cannes-i filmfesztivál egyik legmegosztóbb alkotását itthon a szolnoki fesztiválon láthatta először a közönség. A zsűri indoklása szerint a film fontos és aktuális társadalmi témákat érint, melyeket a látványra támaszkodva fejt ki. A díszletek gazdagságán és ridegségén keresztül bontakozik ki a főszereplők jellemrajza és viszonyrendszere.
Club Zéró (Club Zero) - Rendező: Jessica Hausner - Látványtervező: Beck Rainford
A fesztivál fődíját, Beck Rainford látványtervező személyesen vette át
A Hajdu Szabolcs főszereplésével készült Hatalom című film alkotói a zsűri indoklása szerint a rendelkezésre álló forrásokat következetesen és kompromisszumot nem ismerve varázsolja vászonra történetet. A szinte fekete-fehérre redukált, térben és időben meghatározhatatlan világ egységes és ízléses. A film látványtervezői Nyitrai Anna és Michal Lošonský.
Hatalom (Power) - Rendező: Prikler Mátyás - Látványtervező: Michal Lošonský, Nyitrai Anna
A harmadik díjat az Ingeborg Bachmann - Utazás a sivatagba című film látványtervezéséért ítélték oda Su Erdt látványtervezőnek. A film minden kockájából árad a kifinomult ízlés és a pontos, szigorú helyzet megfogalmazása. Látványában minden beállítás esztétikai örömet okoz. Elegancia, kor hűség és sokszínűség jellemzi egész produkciót, indokolta a háromtagú zsűri a döntést.
Ingeborg Bachmann - Utazás a sivatagba (Ingeborg Bachmann - Journey into the Desert)
Rendező: Margarethe von Trotta - Látványtervező: Su Erdt
Külön dicséretben részesítette a zsűri a A nyár első hava (First Snow of Summer) című osztrák film látványtervezőjét, Enid Lösert.
A nyár első hava (First Snow of Summer) - Rendező: Chris Raiber - Látványtervező: Enid Löser
A fesztivál Magyar Filmek versenye, a Látványos Tudomány, Diákfilmes versenyprogram zsűrijének a tagjai: Molnár Attila Dávid, természetfilm rendező, Solymosi Katalin, növénybiológus, és Gelley Bálint animációs rendező voltak.
A Látványos tudomány versenyprogram első helyezett díját megosztva kapta a Dan Dinu: Vad Románia című filmjéért, amely a zsűri értékelése szerint egy professzionális, lélegzetelállító klasszikus természetdokumentumfilm, amely mélyreható, változatos és érdekes áttekintést nyújt Románia természetéről és élővilágáról. A zsűri különösen nagyra értékelte a csúcsragadozókat ábrázoló képeket, hiszen tudott, milyen nehéz és időigényes ezeket a pillanatokat természetes körülmények között megörökíteni. Egy igazi imázsfilm Romániáról, egy potenciális kasszasiker, amely visszacsábíthatja a moziba a természetfilmeket szerető közönséget.
Vad Románia (Wild Romania) - Rendező: Dan Dinu
Szintén első helyezett lett Volker Schlecht: A várakozás című animációs dokumentumfilmje, amely az értékelés szerint egy rendkívül progresszív, nem szokványos és paradigmaváltó alkotás, köszönhetően a Közép-Amerikából származó trópusi esőerdőkből békákat kiirtó láthatatlan chytrid gombákról szóló krimiszerű narratívának, amit rendkívól reatívan ötvöz a valósággal.
Második helyezett Chilton Flóra: My Back Story című dokumentumfilmje. A professzionálisan elbeszélt orvosi dokumentumfilm a tinédzser lány, Dorottya és családja sorsát követi nyomon a gerincferdülés elleni küzdelemben, a rettegett és bonyolult gerinckorrekciós műtéttől való félelemtől a testi és lelki gyógyulás felé. A film nagyon érzékletesen mutatja be a szülők feltétlen szeretetét és támogatását, az egészségügyi személyzet és a család közötti rendkívül erős érzelmi köteléket és bizalmat.
My Back Story - Rendező: Chilton Flóra
Megosztott harmadik helyezést ért el Jakub Vágner, Jakub Vomáčka Mielőtt eltűnnek című angol festőművészről szóló portréfilmje kapta. Az alkotás egy szubjektíven elbeszélt, kulisszák mögötti természetdokumentum, amely rendkívül egzotikus és egyedi betekintést nyújt egy amazóniai törzshöz tartozó család életébe. A Föld legtávolabbi területeire vonzza a nézőket, és egy eltűnő kultúra talán utolsó pillanatait ábrázolja, mielőtt civilizációnk elfoglalja területeit, elpusztítva élőhelyeiket és kultúrájukat.
Szintén harmadik díjban részesült a Csendes Pandémia - Globális küzdelem az antimikrobiális rezisztencia ellen című film. Michael Wech tudományos dokumentumfilmje az emberi egészség egyik legfélelmetesebb és kevésbé ismert veszélyével foglalkozik: a baktériumok és gombák által szerzett antimikrobiális rezisztenciával. A film felhívja a figyelmet az általunk alkalmazott fenntarthatatlan mezőgazdasági gyakorlatokra, amelyeket az állattenyésztésben (pl. az antibiotikumok túlzott használata nagyüzemi állattartó telepeken) és a növénytermesztésben (pl. gombás kórokozók által okozott betegségek elleni küzdelem) alkalmazunk.
Dicsérő oklevélben részesítették Kubát Rita Máté című munkáját. A világon először végezték együlésben egy csaknem 50 centiméteres gerincvelő daganat eltávolítását, majd a tumor okozta jelentős gerincdeformáció korrekcióját Szegeden. Az egyedülálló, több mint 12 órás műtéti eljárással egy 15 éves fiú életét mentették meg a sebészek. A film a különleges és izgalmakkal teli műtéti beavatkozásban résztvevők szemüvegén keresztül mutatja be azokat a lelki folyamatokat, amiket a beteg, a család és az érintett klinikai dolgozók a több hónap alatt átéltek. A családi dráma rendkívüli módon mutatja be az orvosszakértőkből álló csapat hősies helytállását és a rehabilitáció utáni pozitív hozzáállást.
A Diákfilmes kategória győztese az idei Dargay Attila-díjas alkotó, Ivády Tamás Örökrész című animációs filmje, amelyben a műfaj és az üzenet összhangjának köszönhetően az egyéni látásmódú rendező rendkívül finoman, de mélységében ábrázolja szeretteink elvesztésének fájdalmát, pótolhatatlan hiányukat, továbbá a hátrahagyottak egyetlen örökségét és vigaszát: a szeretet és gondoskodás generációkon átívelő erejét.
Örökrész - Rendező: Ivády Tamás
Második helyezésben részesült Zupkó Krisztina és Biri Máté Vörös út című egyedi témaválasztású és professzionális kivitelezésű dokumentumfilmje, amely Viktor, a mátraaljai indián mindennapi, és egyben mégsem mindennapi (és semmiképpen nem hétköznapi) életébe enged bepillantást. A film kivételes ereje, egyben átütő hatásának egyik titka, hogy rendkívüli érzékenységgel és aprólékossággal ábrázolja a különcnek tűnő, de végtelenül tiszta embert, életformát és hitvilágot. A főszereplőt megismerve arra juthatunk, hogy nem is az indiánok természetközeli élete a furcsa, hanem a jelenlegi többségi társadalomé.
Megosztott harmadik helyezésben részesült Paula Wilczyńska Waft című művészi diákfilmje egy rendkívül lágy, részletgazdag, leheletfinom és professzionálisan forgatott film egy elvesztett testvér gyászolási folyamatáról.
Szintén harmadik helyezést ért el Palotás Adél Ligths című különleges és nagyhatású animációs kisfilmje. A puritán képi világ és ábrázolás kiemeli a megjelenő egyetemes ellentéteket (fény/sötétség, élet/halál, jó/rossz, régi/új, többség/kisebbség közötti örök ellentéteket), miközben a fogyasztói társadalom fenntarthatatlanságát és a részben divat-diktálta értelmetlen környezetpusztítást is átütő erővel ábrázolja. A Lights egzisztenciális alapkérdéseket feszegető filmalkotás, ami tömören és tisztán mutatja be, hogy a technológiai társadalom túlélése távolról sem garantált, ám képi metaforák egész sorával, mesterien alkalmazott filmnyelvi eszközökkel azt is üzeni, hogy van fény az alagút végén.
Dicsérő oklevélben részesítette a zsűri Danilo Stanimirović dokumentumfilmjét, amely érzékenyen ábrázol egy érzékeny társadalmi témát, a tehetetlen és végtelenül kiszolgáltatott serdülő lányok és fiatal nők helyzetét a prostitúció kapcsán. Külön erénye a filmnek, hogy többnyire csak apró gesztusokkal, mozdulatokkal jeleníti meg az estére induló nők feszültségét, félelmeit, de rendkívül jól megragadja az állandóan nyomasztó hangulatot is.
A Határon túli és hazai magyar alkotók számára meghirdetett versenyprogramban a különdíjat olyan pályaművek kapják, melyek a médiatudatosságot, média írástudást, médiaértést fejlesztik, az online lehetőségek kihasználását támogatják, és ezzel párhuzamosan az online veszélyekkel szembeni küzdelmet erősítik. A zsűri tagjai Dudás Viktor, filmszakértő, Bajnai Zsolt újságíró és Bojtos Gábor a Magyar nemzeti Levéltár főlevéltárosa, médiapedagógus voltak. A hazai és határon túli magyar filmek versenyprogram fődíjasa Tóth Gergely Felzárkózás című filmje. Második helyezett Viplak Vince Timlessness című alkotása, harmadik helyezett Peresztegi Hanna Ki tanul kitől? című munkája lett.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság I. különdíjában részesült Lerner Balázs és Gergely Balázs filmje, a Robot és a mélység. Ez a jól megkomponált és lenyűgöző tudományos dokumentumfilm a barlangok és bányák nem mindennapi kutatásába vezeti a nézőt víz alatti robotok segítségével, az Unexmine expedíció történetét használva narratív keretként. A film betekintést nyújt abba is, hogy a kutatók és a mérnökök miként dolgoznak együtt egy csapatban egy olyan robot kifejlesztésén és optimalizálásán, amely képes megdönteni a víz alatti barlangok mélységének világrekordját.
Az NMHH-különdíj II. helyezését Kühnel Szabó Anita: Apád című animációs filmje kapta. Az igényesen rajzolt és kivitelezett animációs film elsősorban az érdekes és mély emberi története és üzenetei, a túlvilági utazások között is eredetinek számító alapötlete, valamint a komplex apa-fiú viszony érett alkotókat idéző, részben meseszerű, részben humoros másfelől pedig bizarr, de egyetemes érvényű ábrázolása miatt emelkedett ki a mezőnyből.
NMHH-különdíj III. helyezését Králl Kevin: Ha egy kék lufi lennél című diák dokumentumfilmje érdemelte ki, amelyben végigkövethetjük a látássérült Dávid egy (munka)napját, és közben monológja révén megismerhetjük egész élettörténetét, életfilozófiáját és értékes gondolatait az emberi kapcsolatokról. A film azért volt nagy hatással a zsűrire, hihetetlenül nagy érzékenységgel nyúlt a témához és annak ábrázolásához.
A Diákzsűri díját Szelestey Bianka: Pragma című filmje kapta, amely a diákok értékelése szerint a vizuális metaforákon keresztüli kifinomult, ugyanakkor nyers megközelítéséért érdemelte meg ki az elismerést, amelyet az összetett családi dinamikák és generációs traumák felé tanúsított. Szelestey Bianka rendező bátran és egyszerű, mégis magával ragadó módon érint meg különböző problémákat.
Az idei fesztiválon öt nap alatt közel 200 filmes képzésben résztvevő egyetemista hallgató fordult meg, filmes alkotók érkeztek az Csehországból, Ausztriából, az Egyesült Királyságból többek között. A díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programmal, könyvbemutatóval és kiállításokkal is készült idén, ahol a látványtervezők munkássága, a látványos tudományos filmek, médiatudatosság témájú és a diákfilmek voltak a fókuszban október 17-22. között.
A fesztiválon főtámogatója a Nemzeti Filmintézet összesen 5 millió forint értékben ajánlott fel díjakat. Támogató a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Magyar Művészeti Akadémia és Nemzeti Kulturális Alap.