Látványtervezésről

Vinnai Petra - látványtervező

Vinnai Petra - látványtervező

Pár gondolat arról, hogy milyen szerepük van a látványtervezőknek egy film gyártása során.

Ez attól függ, hogy a rendező/forgatókönyv író mennyire kész vizuális koncepcióval indítja a közös munkát. Vannak rendezők (pl Kocsis Ági az Éden rendezője ilyen volt) akik nagyon erős vizuális elképzeléssel rendelkeznek már a forgatókönyv készítésekor, míg más rendezők sokkal inkább lírai módon kapcsolódnak a történethez és később az operatőrrel és a látványtervezővel közösen alkotják meg a vizuális koncepciót. Mindkét esetben a Látvány tervező mint a művészeti részleg vezetője ezzel a koncepcióval kezd el dolgozni, tovább szövi, kibontja az idő- és pénzbeli lehetőségekhez igazítva.

- Miért fontos a munkásságuk számodra?

Mivel a látványtervező felel a díszletekért, kellékekért, tulajdonképpen mindenért aminek az operatőri munkán kívül a vizualitáshoz köze van, ezért nagyon fontos szerepe van a rendező és az operatőr mellett. Tulajdonképpen a színészek és a történet mellett ő zsonglőrködik az összes olyan tárgyi elemmel amivel a történet mesélés még hatékonyabb tud lenni. Mindig ezt a példát hozom, de mondjuk azt olvassuk a szövegben, hogy X belépett a kis házba, ahol látszott, hogy már régen nem járt senki… akkor a néző számára a díszlet írja ezt le az által, hogy mennyire vannak esetleg penészesre, salétromosra festve a falak, milyen tárgyak vannak, milyen elrendezésben és mennyire ül az egész díszleten a por, ahova belép a szereplő. Természetesen mindezt az operatőr fogja olyanra bevilágítani, hogy a lehető legdrámaibb legyen és azt a kamera mozgást fogja felépíteni amiben a színész a díszlet és a történet is a legjobban érvényesül.

Vinnai Petra - látványtervező

- Miért fontos, hogy van egy fesztivál, ahol ezeket a szakembereket is díjazzák?

Mert sok esetben a látványtervező a háttérben dolgozik, és csak a stáb tudja, mekkora szerepe van a végeredményben.

- Egy rövid sztori egy forgatásról, ahol emlékezetes volt a munka a látványtervezővel?

Erre úgy tudok válaszolni, amikor art direktorként dolgoztam egy svéd filmben egy nagyszerű dán látványtervező Sabine Hviid mellett. A filmet részben a messzi északon valamint a napsütéses Kanári szigeteken forgattunk. A címe Charter, a megtekintését nagyon ajánlom mindenkinek, mert fantasztikus film és idén a svédek ezt küldik az Oscar-ra.

Szóval Sabine mellett rengeteget tanultam, többek között azt is, hogy a díszletért mindent, így mivel abban a szállodában laktunk amelyikben forgattunk is, így a legjobb dolgokat a szintén szálloda szoba díszlethez saját szobájából hozta el, beleértve az ágytámláját és lábát is.

Vinnai Petra - látványtervező
Vinnai Petra - látványtervező