Látványtervezésről

Szűcs Edit - jelmeztervező

Szűcs Edit - jelmeztervező

Azok a filmrendezők, akik a látvány,- jelmeztervezőt valóban alkotótársaknak tekintik, valószínűleg, nem csak gazdasági tevékenységnek tekintik a film alkotást. Az ilyen típusú munkákba mindig szenvedéllyel vetem magam, hiszen minden egyes új kihívás megismételhetetlen egyedi alkotói szituációt eredményez.

Meggyőződésem, hogy a karakterábrázolás, egy- egy szereplő jellemábrázolása az öltözék segítségével, jóval több, mint „stílusosan” felöltöztetni valakit. Kihívás lehet nemcsak az un. „kosztümös film” amiben az egyes korok, speciális viselettörténeti, formai, és technikai igényeket támasztanak, de azt is ismerni kell, hogy egy – egy forma, szín-tónus, vagy struktúra, milyen emocionális hatást idéz elő a nézőben. Személyes tapasztalatom alapján Film tervek megszületésekor a rendező választja ki a vizuális munkatársakat, igy a rendezővel való szellemi együttműködés a zéró ponttól alapvető. Azonban az igazi kihívás az összes vizuális részleggel (látványtervező, operatőr) való összehang megteremtése.

Szűcs Edit - jelmeztervező

Hazai gyakorlat szerint a jelmez és látványtervező egymás mellé, rendelt funkció, a látványtervezővel való szoros együttműködés alapvető. Ugyanakkor a jelmezek színvilágának, a textíliák struktúrájának, reflektív tulajdonságának meghatározásakor, vagy a karakterábrázolás hangsúlyainak elhelyezésekor, nagyon fontos tisztában lenni az operatőr szándékaival. Hiszen az operatőri szemlélet a világítás stílusa lényegesen meghatározza a vizuális hatást.

Az egyik meghatározó élményem volt Árvai György látványtervezővel, és Medvigy Gábor operatőrrel való együttműködés. Mind Kamondi Zoltán Dolina című filmében. mind Jeles András Rossz Árnyék című filmjében hosszú heteket töltöttünk el, egy -egy gondolat vizuális ötlet megvitatásával, tesztelésével.

Szűcs Edit - jelmeztervező

A másik a Saul előkészítése, Erdély Mátyás operatőr a Saul kabátanyagának kiválasztásában úgy vett részt, hogy az általam felkínált anyag -vágattokat világításpróbának, kameratesztnek vetette alá. Fontos volt, hogy már az első perctől tudtuk, hogy a vászon egy nagy területén, jelentős ideig a kiválasztott anyagdarab fog uralkodni, ennek aránya, lehetséges mélység-élességei meghatározóak lesznek. Ha létrejön egy egymásra rezdülő vizuális csapat, valószínűleg a rendezők is más biztonságtudattal vágnak bele a munkába.

Mivel a vizuális alkotók háttér munkát végeznek ezért minden olyan esemény fesztivál, és konferencia, ami a reflektorfénybe helyezi a szakmát elősegíti a szakma ismertségét, és megbecsülését. De talán még fontosabb, hogy fejleszti a nézői igényt a filmek igényes vizualitása iránt.